Боротьба з незаконною торгівлею в Україні

Спільними зусиллями проти чорного ринку

Незаконна торгівля тютюновими виробами — проблема світового масштабу, яка різною мірою зачіпає окремі країни.

Незаконне переміщення тютюнових виробів через митний кордон держав (контрабанда), ухилення від сплати податків при виробництві чи реалізації сигарет, контрафактне виробництво — різновиди нелегальної торгівлі в Україні.

Проблема незаконної торгівлі на українському ринку почала загострюватись у другій половині 2011 року. У цей час, окрім зростання контрабанди до 4 % в грудні 2011 р. на ринку почали з’являтися контрафактні сигарети.

Зростання обсягів тіньового тютюнового ринку України непокоїв як легальних виробників, так і уряд, оскільки дохідна частина бюджету країни майже на 10 % складається з податкових відрахувань легальних виробників тютюнової продукції, у тому числі і Бритіш Американ Тобакко Україна.

Протягом 2012 та 2013 років обидві складові нелегальної торгівлі — контрабанда та контрафакт — зростали швидкими темпами: на 27 % у 2012 році та на 63 % у 2013 році. Це відбувалося на тлі подальшого зростання цін на тютюнову продукцію. Пікове зростання нелегальної торгівлі прийшлося на ІІ квартал 2013 року, коли, за різними оцінками,  10 % всіх сигарет в Україні були або нелегально ввезеними, або підробленими (доля контрафактної продукції складала майже 3 %).

Така ситуація на українському тютюновому ринку вимагала негайних рішень. Починаючи з 2014 року, правоохоронні органи Україні за підтримки міжнародних тютюнових компаній значно посилили заходи з боротьби з незаконним обігом підакцизних товарів загалом та тютюнової продукції зокрема.

Роль міжнародних гравців, що працюють на українському ринку, полягає в проведенні відповідних досліджень та аналізу чинників, які впливають на динаміку зростання частки незаконної тютюнової продукції. За результатами досліджень, правоохоронним органам надаються пропозиції щодо заходів, спрямованих на зменшення частки контрафактної та контрабандної продукції. Виробники легальної продукції також надають всебічну підтримку правоохоронцям, зокрема досліджують вилучену тютюнову продукцію на предмет її автентичності.

Завдяки активній плідній співпраці правоохоронних органів та міжнародних виробників, зокрема Бритіш Американ Тобакко Україна, доля нелегальної торгівлі в Україні в 2016 році становила  1,1 %, а доля контрафактної продукції впала до рекордних 0,1 %.

Наша компанія має у своєму розпорядженні високотехнологічну лабораторію і професійну команду, яка володіє необхідними знаннями та інструментами для проведення експертиз будь-якої складності щодо виявлення контрафактної продукції.

Ключові чинники, що призвели до зниження рівня нелегальної торгівлі в Україні у 2014–2016 роках:

  • введення спеціальних санкцій Міністерством економічного розвитку та торгівлі України щодо тютюнової фабрики «Хамадей»;
  • закриття восьми нелегальних виробництв;
  • зміни в законодавстві, зокрема, впровадження реєстрації обладнання для виробництва тютюнових виробів та закриття пунктів пропуску підакцизних груп товарів на Придністровській ділянці україно-молдовського кордону, що привело до припинення функціонування потужного каналу постачання контрабандної продукції до України та країн Західної Європи.

На тлі ефективної боротьби з нелегальною торгівлею на внутрішньому ринку, Україна залишається джерелом контрабандних сигарет до Європи. Наприклад, дослідження в таких країнах, як Польща та Румунія, свідчать, що 20–25 % ринку контрабандних сигарет у цих країнах складають сигарети з України.

Тому в теперішній ситуації протидія незаконній торгівлі тютюновими виробами вимагає низки першочергових заходів:

  • ухвалення Кабінетом міністрів України Національної стратегії з протидії нелегальній торгівлі;
  • ухвалення Верховною Радою України законопроекту № 4327 про посилення відповідальності за правопорушення у сфері виробництва та обігу тютюнових виробів;
  • посилення прикордонного та митного контролю за ділянками кордону в Закарпатській, Чернівецькій та Волинській областях;
  • посилення роботи з правоохоронними органами країн, що межують з Україною;
  • вирішення на законодавчому рівні та забезпечення на практиці належного рівня знищення тютюнової продукції, вилученої правоохоронними органами в рамках процесуальних дій;
  • прогнозована та зрозуміла податкова політика.
max
large
medium
small
mobile